Denne roboten er den første i sitt slag i verden, og tidlig i januar ble den satt i drift på en kunstgressbane i Solna rett utenfor Stockholm. Roboten får tilført data om bruken av banen, og finner selv ut når den skal jobbe med vedlikeholdet.
Denne roboten er den første i sitt slag i verden, og tidlig i januar ble den satt i drift på en kunstgressbane i Solna rett utenfor Stockholm. Roboten får tilført data om bruken av banen, og finner selv ut når den skal jobbe med vedlikeholdet.

Roboten tar over kunstgressbanen

Spredningen av granulat og mikroplast fra Solnas kunstgressbaner skal reduseres ved hjelp av roboter og et helt nytt AI-system. Dette vil samtidig øke banenes kvalitet og levetid.

Granulat fra kunstgressbaner har en tendens til ikke å holde seg på plass. En vel så stor utfordring er det at det pakker seg sammen på bunnen av banen, og må harves opp igjen etter bruk.
Granulat fra kunstgressbaner har en tendens til ikke å holde seg på plass. En vel så stor utfordring er det at det pakker seg sammen på bunnen av banen, og må harves opp igjen etter bruk.

I januar ble verdens første robot for vedlikehold av kunstgressbaner satt i drift på Skytteholms Idrettsplass i Solna – en kommune som inngår i Stor-Stockholm. Samtidig var det verdenspremiere for denne innovasjonen, etter at flere tester har blitt gjennomført på en fotballbane utenfor Paris.

– Jeg er glad for at vi er først i verden med å få teste denne teknikken for økt effektivitet og kvalitet på våre kunstgressbaner, samtidig som vi bidrar til et bedre miljø, sier Peter Edholm, leder for kultur- og fritidsenheten i Solna stad.

Redusere spredning av miljøfarlig mikroplast

Granulat er en viktig faktor for å få kunstgress til å fungere optimalt.
Granulat er en viktig faktor for å få kunstgress til å fungere optimalt.

Et viktig mål med det robotiserende vedlikeholdet er å redusere behovet for og spredningen av kunstgressgranulat og mikroplast, som ellers kan risikere å gi negative miljøkonsekvenser i nærliggende vassdrag.

Dessuten skal systemet gi bedre kvalitet og økt levetid på selve kunstgressbanen.

– Takket være et robotiserende vedlikehold kan vi redusere både bruken av granulat og spredningen av miljøfarlig mikroplast i Solnas sjøer, viker og vassdrag, sier Victoria Johansson, leder av miljø- og helseenheten i Solna stad.

Slik jobber roboten

Den nye roboten skal kunne harve og børste - og ikke minst fange opp metallforemål med en magnet, i tillegg til løv og annen søppel.

Harvingen gjør at granulaten på banen ikke presses ned i bunnen av kunstgressbanen.

Børstingen gjør at selve kunstgresset står oppreist, hvilket er viktig for at ballen skal rulle så likt som mulig en naturgressbane. Når man børster vil roboten også samle opp andre gjenstander som ikke skal finnes på banen.

Første AI-system i Skandinavia

Roboten er den første av fire som skal testes sammen med et AI-system (artificiell intelligens/kunstig intelligens) som overvåker banen og gir roboten data om hvordan banen blir benyttet og hva slags vedlikehold som trengs. Dette overvåkingssystemet er det første i Skandinavia.

Selve robotiseringen av vedlikehold for kunstgressbaner er en del av prosjektet SmartFields – et bærekraftighetsprosjekt som Solna stad er engasjert i sammen med Stockholms fotballforbund og medfinansieres av Naturvårdsverket. Hensikten med SmartFields er å teste og vise fram nye metoder for vedlikehold av kunstgressbaner.

(TT/Solna stad)