ANNONSE

ANNONSE

FLYTTBART: Vanligvis er det naturgress ute på banen, men når det skal spilles amerikansk fotball, kan gresset kjøres bort og gi plass for kunstgress.

Flytter hele gressmatta

Hele gressbanen kjøres inn i parkeringskjelleren på 105 meter lange vogner. – Den skulle overleve her i tre dager – det ble tre uker, forteller Tom Jones i arkitektfirmaet Populous.

Han står bak Tottenham Hotspur Stadium, som blant annet har det som han omtaler som «verdens mest avanserte parkeringshus». Men aller mest avansert er parkeringsanlegget fordi det også fungerer som gressbanelager. – Når vi tar matten av banen, lagres den her, forteller Jones.

Annonser

Fotball og NFL

Hjemmebanen til Tottenham Hotspur FC brukes nemlig i to ligaer samtidig. Anlegget er bygd for toppfotball, men den er også eneste stadion utenfor USA som er bygd spesielt med tanke på amerikansk fotball på NFL-nivå.

Det krever noen helt spesielle tilpasninger – for eksempel skal garderobene i den amerikanske ligaen ha plass til 53 spillere som i snitt er større og tyngre enn fotballspillerne og også trenger 20 fysioterapeuter. Også dommerne og cheerleaderne har sine egne garderober.

Natur og kunstgress

Men først og fremst er det underlaget som må tilpasses to helt forskjellige idretter med forskjellige krav. I de fire øverste divisjonene i engelsk fotball er kunstgress forbudt i seriekampene. De siste par årene har både Harrogate Town og Sutton United måttet bruke millioner på å bytte kunstgress med naturgress når de har rykket opp i League Two. Amerikansk fotball, derimot, trives godt på kunstgress som tåler litt ekstra slitasje.

Løsningen ble å legge to fullverdige dekker, det ene oppå det andre. – Gressmatten deler seg i tre seksjoner. Så kan vi kjøre de tre seksjonene på hver sin 105 meter lange «jernbanevogn» inn i parkeringshuset, sier Tom Jones.

Tre uker i kjelleren

Der skulle det opprinnelig legges til rette slik at gresset kunne klare seg i tre dager. Det endte med vekstmiljø slik at det overlever godt i tre uker.

– Gresset trenger lys, vann og luft. Her er det et vekstmiljø med lys for å hjelpe gresset å vokse, og vi har et sprinklersystem som er redesignet slik at vi bruker det til å få vann på gresset. Vifter sørger for luft, og robotgressklippere går på toppen og klipper det automatisk, forteller Jones.

Tredelingen skyldes at tribunene over parkeringshuset skal tåle mange tusen mennesker. Det ville blitt for langt mellom søylene hvis hele matten skulle vært lagret samlet.

20 minutter

Det tar 20 minutter å trekke tilbake gresset. Da er det et lag på 15 centimeter med gress og jord som kjøres inn under tribunene på 3000 tonn tunge vogner med 68 elektriske motorer og 168 hjul. 25 minutter går til å kjøre gresset ut igjen, og da glir de tre seksjonene sammen slik at skjøtene ikke synes.

Gressmatten er et hybriddekke med én til to prosent nylonfiber. Nylon trekker sammen det naturlige gresset og gjør det sterkere: Det skal ikke være slik som du så på engelske baner på 1990-tallet, at det blir synlig slitasje i midtsirkelen og målområdet.

– Ekstra lys hjelper godt når gresset skal gro gjennom kalde, mørke vintermåneder. Nå i vinter, som vi har hatt pause og det ikke er spilt på det, er det ekstra viktig å holde standarden, slår Tom Jones fast.

Tonnevis av avfall

Han forteller hvordan det var vanskelig å få på plass alt det praktiske før det nye stadionet ble tatt i bruk i 2019. – Det var vanskelig å forutsi hvilken effekt 62.000 mennesker kom til å ha på nabolaget. Det er 30.000 færre enn på Wembley, men det har en enorm effekt på togstasjonene i nabolaget, sier han.

Stadiondirektør Jon Babbs forteller hvordan belastningen varierer på mer enn bare gressmatten. – Etter en Champions League-kamp blir det 19 tonn avfall. Etter en kamp i NFL blir det 45 tonn. Folk er rett og slett her lenger, sier han.

– Vi er ennå ikke ferdige med å finne de beste løsningene, men det er vanskelig å unngå å skape avfall når du vil ha salg. Vi hadde ambisjoner om å bli et flaskefritt stadion, men det er vi ikke i nærheten av. Fokus nå er på å spare energi, sier Babbs.

Klimanøytrale

Det sto flere storanlegg på programmet da den internasjonale organisasjonen for sports- og fritidsanlegg, IAKS, samlet seg på Tottenham Hotspur Stadium. – Vi er ikke bare hjemmebanen til Ajax. Vi er vertskap for flere andre arrangement i tillegg, forteller Sander van Stiphout. Han er internasjonal direktør på Johan Cruijff Arena. Der er det også et par landskamper og ti konserter i året.

Stadionet i Amsterdam skal være klimanøytralt innen 2025. 148 bilbatterier er installert som backup for å lagre strøm som hentes fra nettet når den er billigst. – I tillegg har vi investert i en bionedbryter som tar matavfallet og gir oss tilbake energi og gjødsel. Vi sender allerede avfallet til slik nedbrytning, men da fraktes det over hele landet. Nå kan vi gjøre det rett ved siden av stadion og redusere karbonfotavtrykket, sier van Stiphout.

Smart matte

Johan  Cruijff Arena satser på smarte data for å holde gressmatten i topp stand. Værstasjoner er plassert både på taket og nede på banen. Webkamera følger med døgnet rundt, mens fire sensorer måler ventilasjon og temperatur.

Under matten, som består av 90 prosent naturlig og ti prosent syntetisk gress, passer 15 sensorer på fukt og temperatur. Matten klippes med en smart robotklipper, og matten sier fra selv når den trenger gjødsel, vann eller annet arbeid.

ANNONSE